ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس-راهبرد معاصر

ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس

با اوجگیری اعتراضات از بورس امروز خبری مبنی بر استعفای رئیس سازمان بورس منتش شد و ساعتی بعد حسن قالیباف رئیس سازمان بورس خبر استعفای خود را تکذیب کرد.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 19
کد خبر: ۷۴۶۳۱

به گزارش راهبرد معاصر طی روزهای اخیر سهامدارانی که در بورس سرمایه گذاری کردند مقابل سازمان بورس اعتراض کردند و پرچم آنرا پایین کشیدند. چندی پیش مسئولان مردم را برای ورود به بورس تشویق کردند و پس از سرمایه گذاری اکثریت مردم بورس ناگهان سقوط کرد.با اوجگیری اعتراضات از بورس امروز خبری مبنی بر استعفای رئیس سازمان بورس منتش شد و ساعتی بعد حسن قالیباف رئیس سازمان بورس خبر استعفای خود را تکذیب کرد.

ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس

استعفای قالیباف در هاله ابهام

امروز عجیب‌ترین روز برای بازار سرمایه بود. در آخرین روز زمستان که بازار سرمایه روی سبزش را به همه سهامداران نشان داد، در گوشه دیگری از شهر، وزیر اقتصاد در حال پاسخ دادن به سؤالات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ضرر سهامداران آن هم به صورت دو هفته متوالی بود. در این میان، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به دلیل همین بی پاسخ ماندن‌های ضررهای سهامداران، استعفا داد که از نظر بسیاری از کارشناسان گفته می‌شود که او استعفا داد تا وزیر اقتصاد سر جای خود بماند. وی استعفای خود را تکذیب کرده و سپس استعفای وی توسط سیاوش وکیلی روابط عمومی سازمان بورس تایید شد.

بازار این دوگانگی در تکذیب و تایید را از وکیلی جویا شد که وی پاسخ شفافی نداده تا ابهامات بیشتر شود، تنها پاسخ وکیلی به بازار این بود: به پایگاه رسمی سازمان، سنا مراجعه کنید. در پایگاه نیز تنها خبر تقدیم شدن استعفای قالیباف اصل آمده است.

با این وجود، این دومین استعفایی است که در نهادهای اقتصادی کشور به صورت متوالی اتفاق می‌افتد چراکه دیروز هم داریوش اسماعیلی، معاونت معادن و امور صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود استعفا داد تا در کار دیگری متناسب با رشته دانشگاهی‌اش سر کار برود. به هر حال باید دانست دلیل استعفای امروز چه بوده چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس

مهدی احمدی، اقتصاددان محقق در حوزه بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با استعفای قالیباف اصل اظهار کرد: دلیل اصلی استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عدم توانایی در قول‌هایی بود که پیش از این در مورد بازارگردان‌ها و اصلاحالا روی خوش بازار داده شده بود که هیچکدام از آن‌ها انجام نشد و البته، فشار افکار عمومی به خاطر این شیب تند نزولی که در دو تا سه هفته اخیر بازار تجربه کرده است که حتی در تابستان هم چنین شیبی برای بازار سرمایه دیده نشده بود

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد آقای قالیباف اصل وادار به استعفا شده باشد و در واقع به او گفته شده است که استعفا بدهد و در غیر این صورت برکنار خواهد شد و اصطلاحا قربانی وزیر اقتصاد شده است. در این شرایط هم وزیر در مجلس همه شرایط را به گردن قالیباف اصل خواهد انداخت و قالیباف هم عدم توانایی مدیریتی‌اش را قبول کرد و استعفا داد و حالا مجلس این قول را خواهد داد که با برنامه شخص و تیم جدید شرایط را بهتر خواهد کرد و در واقع، دو الی سه ماه زمان خواهند خرید و فرصت دولت هم به پایان خواهد رسید و این شرایط به خوبی به پایان خواهد رسید.

این اقتصاددان در مقایسه عملکرد قالیباف و محمدی، رئیس سابق سازمان بورس گفت: دوره مدیریتی محمدی نسبت به قالیباف اصل بسیار بیشتر بود و این دو دوره قابل مقایسه نیست زیرا محمدی به دلیل اینکه اقتصاددان بود کارهای مبنایی بیشتری را برای بورس انجام می داد. دوره قالیباف اصل تا زمانی که حباب نقدینگی در بازار سرمایه مانند بقیه بازارها زیاد بود، خوب بود تا زمانی که این حباب زودتر از بقیه ترکید.

احمدی با اشاره به اینکه قالیباف با داشتن مسئولیت سازمان بورس، اختیارات و تکالیف قانونی را به عهده دارد، افزود: البته اینکه رئیس سازمان بورس چه قدر از این اختیارات استفاده کرده و اینکه چه قدر از مشکلاتی که پیش آمده ناشی از عملکرد مدیر عامل بورس بوده هم باید مشخص شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بارها گفته شده است که در شورای پول و اعتبار، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی کسانی هستند که اظهار نظر می‌کنند و دیده هم نمی‌شوند و چون شورایی رأی‌گیری را انجام می‌دهد، اما پس از آن همه وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را می‌شناسند، دقیقاً سازمان هم به همین شکل ادامه می‌شود که یک رئیس داشته و یک شورای وجود دارد و مضاف بر این کمیته‌هایی وجود دارد که عزل و نصب مسئولین آن‌ها تماما در اختیار رئیس سازمان بورس نیست. در این شرایط، بازار شاید 20 درصد سازمان و رئیس آن مقصر خواهند بود و شرایط بازار سرمایه خیلی متوجه به عملکرد رئیس سازمان و سازمان بورس نیست.

ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس


ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس

حدود ساعت ۱۳:۲۰ امروز خبر استعفای قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خبرگزاری رسمی بازار سرمایه (سنا) منتشر شد. خبری که بعد از جریان ریزش های شاخص بورس برای بسیاری از سهام داران جالب به نظر می آمد.

 

این خبر در حالی منتشر شد که قالیباف اصل در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس حضور داشت و در حال پاسخ به سوالات نمایندگان مبنی بر وضعیت نامطلوب بورس بود.

بعد از اتمام جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس، قالیباف اصل در گفت و گو با خبرنگاران خبر استعفای خود را تکذیب کرد و گفت: استعفا نداده ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است. شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.

ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس در حالی خبر استعفای خود را تکذیب می کند که وکیلی روابط عمومی سازمان بورس خبر استعفای قالیباف را تایید کرده است.

سیاوش وکیلی مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:خبر استعفای دکتر حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده است. اخباری که استعفای ایشان را تکذیب کرده، فیک است. این تایید استعفا توسط اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم تایید می شود.

حال سوال اینجاست که آیا در شرایط فعلی بازار سرمایه که با ریزش شاخص همراه است، انتشار و تکذیب این گونه اخبار به بازار بیشتر آسیب نمی زند؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران البته نکته دوم اینکه دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی که روز گذشته از تلاش مسئولان برای بهبود وضعیت بازار خبر می دهد چه واکنشی به این موضوع خواهد داشت.

 


دلایلی که بورس را به حال‌ و روز آشفته این روزها رساند

محمدمهدی بحر‌العلوم، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن، در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره بر اینکه کار از دخالت‌های دولتی گذشته، مطرح کرد: «به نظرم احوال این روزهای بازار، نتیجه اقدامات نادرست پیش از این بوده که نتیجه آن را امروز می‌بینیم و الزاما مربوط به دخالت‌های مستقیم دولت در این روزها نیست. مشکل اصلی بازار سرمایه، از بین رفتن اعتماد سهامداران است و بزرگ‌ترین اتفاقی که می‌تواند اعتماد را به بازار برگردانند، شفافیت است؛ حاکمیت و دولت باید از نرخ بهره مالکان، نرخ انرژی در لایحه بودجه، نرخ دلار و ... ابهام‌زدایی کند. از طرفی،‌ بانک مرکزی با احتمال گشایش اقتصادی و سیاسی نرخ دلار دولتی را کاهش داده، پس نرخ بهره را نیز کاهش دهند. اگر این اتفاق بیفتد، بازار سرمایه همچنان ارزنده‌ترین بازار مالی کشور خواهد بود.»

ماجرای استعفای رئیس سازمان بورس

به گفته بحر‌العلوم، سود سپرده‌های بلندمدت همچنان بالاست و اعتماد از بازار سرمایه سلب شده است. تا زمانی‌که نرخ بهره کاهش نیابد، هرچقدر سهم‌ها ارزنده باشند، باز نمی‌توانیم بر ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رشد آن، امید داشته باشیم.

به گزارش تسنیم این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با تأکید بر بی‌اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه، مطرح کرد: «حافظه جمعی مردم ضعیف است. همانطور که حتی بعد از ضرر در بازار ارز، باز هم با بهبود شرایط سرمایه‌داران به این بازار وارد شدند، دوباره بعد از جلب اعتماد بازار سرمایه، به سمت آن جذب خواهند شد. قطعا عده‌ای از این بازار خارج می‌شوند اما وقتی بازار روند بگیرد، دوباره ورودی خواهیم داشت.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار